Actueel

Gratis Ontwikkeladvies NL leert door (ministerie SZW)

De corona-crisis heeft behoorlijke impact op de hele samenleving en het heeft ook veel opschudding veroorzaakt op de arbeidsmarkt. Het kan jou ook onzeker maken, bijvoorbeeld of je werk of baan je nog voldoende toekomstperspectief brengt? Of misschien ben je zelfs wel je baan of opdrachten verloren of dreig je het te verliezen? Inmiddels is wel helder dat de arbeidsmarkt weerbarstig is en dat het belangrijk is om up-to-date te blijven en je te kunnen blijven aanpassen aan de ontwikkelingen.

 

Herken je dit soort gedachten:

“Blijft mijn werk bestaan? Kan ik mijn werk tot de nieuwe AOW-leeftijd, met plezier , volbrengen?  Wat heb ik nodig of kan ik doen om aan het werk te blijven of weer aan het werk te gaan? Wat zijn beroepen en sectoren waar vooral mogelijkheden liggen voor mij en welke stappen moet ik dan ondernemen?” Lees dan vooral verder!

 

Is een Ontwikkeladvies iets voor mij?

Deze regeling biedt jou de mogelijkheid om een eerste stap te zetten in een mogelijke (her-)oriëntatie op je arbeidsmarktsituatie en is helemaal gratis. Zo kun je in een veilige omgeving en zonder verplichtingen, met een professionele loopbaancoach over bovenstaande vragen nadenken en een plan voor de toekomst maken. Deelname is volledig op vrijwillige basis. Wat tijdens het traject besproken wordt en wat de uitkomst is blijft een zaak tussen jou en de loopbaancoach. Je eventuele werkgever wordt dus niet geïnformeerd over je deelname en het resultaat van het Ontwikkeladvies.

 

Wat houdt het Ontwikkeladvies in?

Het doel van deze regeling is dat je inzicht en handvatten krijgt om je huidige en toekomstige kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Hiervoor krijg je persoonlijke begeleiding door de professionele loopbaancoach van in totaal 4 uur.

In het traject staat een aantal onderwerpen centraal: Je huidige en toekomstige arbeidsmarktsituatie, je competenties, kwaliteiten en vaardigheden, behoeften, vragen, eventuele zorgen en natuurlijk je huidige en toekomstige kansen op de arbeidsmarkt.

 

Na het volgen van dit traject heb je een beter beeld van wat je wilt, kunt en waar je eventueel aan moet werken om je waarde op de arbeidsmarkt te behouden of te vergroten. Daarnaast krijg je bij aanvang van het traject 30 dagen toegang tot Jobport* zodat je gebruik kunt maken van de vacatureoverzichten, informatie over beroepen, functies en passende opleidingen. 

 

Wat is mijn investering?

De kosten voor jou zijn € 0,-! Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid stelt namelijk per deelnemer € 700,- subsidie beschikbaar. De enige investering die jij dus moet doen is je tijd, energie en aandacht. Alle formaliteiten die gekoppeld zijn aan de subsidie-aanvraag worden door jouw loopbaancoach verwerkt. Om van deze subsidie gebruik te kunnen maken dien je tussen de 18 en 66 jaar te zijn en een BSN-nummer te hebben.

 

Waar moet ik qua tijdsinvestering rekening mee houden?

– Individuele coaching: 4 uur (over 2 of 3 sessies)

– Voorbereiding en eventuele huiswerkopdrachten: 4 uur totaal (inschatting)

– Uitwerken gespreksverslag en ontwikkelplan: 2 uur totaal (inschatting)

 

Hoe werkt het?

  1. Met een emailbericht (info@jobresult.nl) of telefoontje  (076 – 201 29 83)  kun je rechtstreeks contact met ons opnemen. We nemen dan telefonisch samen door wat voor jou de aanleiding is om deel te nemen aan deze regeling, maken zo kort kennis met elkaar, stemmen je doelstelling af en spreken de aanpak en de Toestemmings-verklaring (verplicht formulier) door.
  2. Als je definitief besluit deel te nemen, registreren wij je als deelnemer in het Ontwikkeladvies-portaal (van min. SZW). Jij ontvangt daarvan een mail waarmee je je registratie moet bevestigen. Hiervoor hebben wij je volledige voor- en achternaam, geboortedatum en emailadres nodig.
  1. Als jij je registratie bevestigd hebt ontvangen wij daarvan een mail van het Ontwikkeladvies-portaal en nemen wij contact met je op om onze eerste afspraak in te plannen. De afspraak vindt in principe face-to-face plaats, anders kunnen we eventueel uitwijken naar een online-afspraak. Je ontvangt van ons per mail een afspraakbevestiging.
  1. Vervolgens nodigen wij je uit om online een intake in te vullen, waarna je ook direct toegang krijgt om de Arbeidsmarktscan online in te vullen. Hiervoor maken wij gebruik van Jobport. (*Jobport is een vacature- en loopbaanportaal met informatie over functies, beroepen (met video’s), opleidingen passend bij functies, online-testen én (bijna) alle vacatures van Nederland.) Bij aanvang van het traject krijg je 30 dagen gratis toegang tot Jobport!
  1. Daarna gaan we met de input uit ons telefonisch contact, de intake en Arbeids-marktscan in onze eerste afspraak meteen aan de slag.  Aansluitend plannen we nog 1 of 2 coachgesprekken in, zodat wij jou in totaal 4 uur kunnen begeleiden. Zo nodig kunnen tussen de afspraken door nog aanvullende huiswerkopdrachten ingezet worden.
  1. Het eindresultaat van dit traject en deze begeleiding is een persoonlijk Ontwikkelplan, waarin kort en bondig een aantal acties beschreven staan die je (op korte en/of lange termijn) kunt inzetten om je gewenste loopbaanontwikkeling en arbeidsmarktpositie mogelijk te maken.

 

Heb je nog vragen of wil je je aanmelden?

Mail info@jobresult.nl of bel ons op (076) 201 29 83

Meer informatie vind je ook op: https://www.hoewerktnederland.nl

Niet in control, wel in balans!

.

Hoe kijk jij als leidinggevende in de huidige situatie naar het functioneren van jouw medewerkers? Denk jij de productiviteit te bewaken door ‘in control’ te blijven en via Skype meetings alles te checken? Help hen liever om in balans te blijven!

 

Thuiswerken, scholen gesloten, beperkingen in bewegingsvrijheid, zorgen over gezondheid en baan. Nu zo’n beetje alles tegelijk op ons dak komt wordt het bewaken van de factoren die bepalen of je wel of niet goed kunt functioneren nóg belangrijker.

 

Uit onderzoek is gebleken dat de direct leidinggevende de grootste impact heeft op de productiviteit, het werkplezier en de betrokkenheid van medewerkers. Natuurlijk dragen zij ook zelf de verantwoordelijkheid, maar de sleutelrol ligt wel voor een groot deel bij jou. Ook op afstand kun je als leidinggevende juist nu jouw toegevoegde waarde laten gelden. Niet door controle uit te oefenen, maar door je mensen te helpen om in balans te blijven. Maar waar hebben we het dan over? En waar let je op?

 

 

  1. Gezondheid en vitaliteit

Hét onderwerp in het nieuws: Onze gezondheid. Naast het nieuws over Corona komen het belang van bewegen en gezond eten dagelijks voorbij op social media. Het mentale deel staat vooral in het teken van de zorgen over de toekomst die veel mensen hebben. Maar er zijn ook factoren die minder zichtbaar zijn. Is er bijvoorbeeld sprake van eenzaamheid of misschien juist van overprikkeling door de versnelde ontwikkeling van onze digitale werkomgeving? Maak dit bespreekbaar. Focus je bovendien niet alleen op de degenen die uitgevallen zijn. Ieder andere werknemer zou zomaar even kwetsbaar kunnen zijn.

 

  1. Werk/privé balans

Bewaken jij en jouw medewerkers de balans tussen werk en privé nu deze twee zo dicht bij elkaar liggen? Zeker gezinnen waar mensen ouder, docent en werknemer tegelijk zijn is de combinatie al moeilijk genoeg. Maar er zijn ook andere redenen te bedenken. Minder reizen kan als een gelegenheid worden gezien om (nog) vroeger te beginnen en later te stoppen. En het feit dat we nagenoeg nergens naartoe kunnen maakt voor sommigen de verleiding alleen maar groter om ook in het weekend nog door te gaan.

 

  1. Betrokkenheid en motivatie

Zie, hoor en voel je nog steeds bevlogenheid bij je werknemers? Of lekken zij juist energie en zijn ze blij als de zoveelste Skype-, Teams- of Zoomsessie erop zit? Wees je ervan bewust dat demotivatie niet zozeer gerelateerd hoeft te zijn aan het werk zelf. Enkel de huidige situatie op zich kan al een reden zijn. Bijvoorbeeld omdat mensen gevoelig zijn voor een professionele en/of sfeervolle werkomgeving en nu gedwongen thuis werken. Let er eens op tijdens jullie volgend overleg.

 

  1. Kennis en kunde 

Zorg ervoor dat je mensen zich ook in deze periode kunnen blijven ontwikkelen. Misschien lijkt het nu even wat minder belangrijk, maar kennis en kunde op peil houden is voor jullie allebei van belang. En wanneer er sprake is van een persoonlijk ontwikkelvraagstuk dan is het er. Of het nu uitkomt of niet. Dit is voor iedereen belangrijk, maar vooral bij jonge professionals staat dit bovenaan in het lijstje (bij 64% blijkt uit onderzoek!). Dankzij de digitale omgeving die we met zijn allen tot onze beschikking hebben zijn er ook in deze tijd meer dan genoeg mogelijkheden.

 

  1. Vertrouwen en autonomie

Last but not least: Vertrouwen is de basis van alles. Veel managers vinden het geruststellend om hun medewerkers dichtbij zich te hebben. Even langslopen, kijken waar ze mee bezig zijn en vragen of je kunt helpen. Niet zozeer vanuit controle, maar hiermee bouwen ze een vertrouwensband op. Ook veel medewerkers denken hier zo over: je ziet elkaar, praat over het werk en privé en ervaart wat je aan elkaar hebt. De sociale controle is nu grotendeels weggevallen, doordat de meesten van ons thuiswerken. Vertrouwen hebben én uitdragen kan lastig zijn. Toch kun je als manager ook nu, of juist nu, laten zien hoe belangrijk je dit vindt. Het geven van extra ruimte en verantwoordelijkheid kan stimulerend werken en jullie band voor de periode hierna enorm versterken.

 

Dit zijn geen op zich staande criteria. Juist de samenhang maakt of iemand in balans is. Kijk er dan ook naar vanuit een 360 graden perspectief. Uiteindelijk zijn niet de afzonderlijke factoren, maar is de optelsom ervan bepalend voor welzijn en succes!

Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen of behoefte aan meer informatie, neem dan gerust contact met ons op: E: info@jobresult.nl of T: +31 (0)76 201 2983. Een pb via LinkedIn kan natuurlijk ook.

.

.

.

.

.

.